24 Haziran 2006

Pardon. İsminiz neydi?


Marka isimlendirme çalışması hakkında kısa bir araştırma sonucunda yararlı ve zihin açıcı dökümanlar ile karşılaştım. Sitelerinde paylaştıkları detaylı dökümanları tarayıp inceleyince çok kısa derleme bir özeti paylaşmak istedim. İsimlendirme yöntemlerini 4 ana başlık altında toplamışlar. Alt başlıklardan birisinin tek başına bir yöntem olduğunu düşündüğüm için temel yöntemleri 5 ana kategoride özetledim. Bu yöntemler kısaca şu şekilde sıralanıyor:
1-Fonksiyonel İsimlendirme
Ürünün fiziksel olarak fonksiyonunu direkt anlatır. Firmanın uzmanlık alanı markanın isminden anlaşılır. Örneğin "BMW" (Bayerische Motoren Werke) veya "Subway" gibi.
2-Buluşçu, Yenilikçi İsimlendirme
Sektörde isim tektir, yenidir. (Unique) Bu isimler genellikle Yunan ve Latin fonetiğinden seçilir. Örneğin "Agilent Technologies" veya "Alliant Networks" gibi. Avantajları: Global anlaşılırlık, Yunan ve Latin fonetiğinin "güven ve işini bilir" algısı yaratması. Dezavantajları: İnsanlara soğuk ve sıkıcı gelmesi ve bu nedenle pazarlama potansiyeli küçük.
3- Ritimli İsimlendirme
Bu isimler, kullanıcının söylerken deneyim yaşadıkları isimlerdir. Örneğin "Google, Kleenex veya Snapple" gibi. Avantajları: Markaya eğlence katar, domain kolaylığı vardır, akılda kalıcılığı yüksektir, tüketici ile duygusal bağ kurar, yüksek pazarlama potansiyeli içerir.
4-Kullanıcı deneyimini isimlendirme
Ürünü kullanırken yaşanan deneyimi direkt anlatan ismlendirmedir. Firmanın uzmanlık alanı hakkında fikir verir. Örneğin "Internet Explorer veya Infoseek" gibi. Avantajları: Tüketici algısında, ürün ve firmanın uzmanlık alanı hakkında fikir verecek bir haritalandırma oluşturur, kısa ve net olması akılda kalıcılığı destekler. Dezavantajları: Uzun dönemde trendlerin, yaşam biçimlerinin değişmesiyle "yenilikçi" imaja zarar verebilir, en eski isimlendirme yöntemidir.
5-Anımsatıcı isimlendirme
Ürün fonksiyonunu veya kullanıcı deneyimini direkt anlatmaz. Tüketici ürünü kullandıkça, algıda ürün ve deneyim bu isimle özdeşleşir. Örneğin "Virgin veya Apple" gibi. Avantajları: Rakiplerden güçlü farklılaşma sağlar, başarılı iletişim stratejisi sayesinde tüketici ile derin duygusal bağ kurma potansiyeli yüksektir. Güçlü marka imajı kurmak için en uygun yaklaşımdır. Marka imajının ürünün önüne geçmesi istendiğinde kullanılır, bulunduğu sektörü domine edebilir, fenomen olabilir. Dezavantajları: Güçsüz iletişim ile anında unutulur, terk edilir.
link orjinal döküman (pdf 1.1 MB)

1 Comments:

Anonymous Adsız said...

I'm impressed with your site, very nice graphics!
»

8:19 ÖS  

Yorum Gönder

<< Home