21 Güncel Strateji
1–Tüketicilerinize yaratıcı olabilecekleri alanlar yaratın
21. yüzyılın markalarının en önemli özelliği reklam yapabilecekleri yeni alanlar yaratabilmeli. Pazarlama prosesleri içinde tüketici ile markanın buluşmasını sağlayacak yeni alanlar keşfeden markalar, her ne kadar bu alanlarda direkt reklam faaliyeti yürütmeseler de tüketici ile bire bir iletişim içinde olmaları sayesinde rakiplerine fark atıyorlar.
2–Büyük resmi görün
Strategy&Business dergisinden Ram Charan “Sharpening Your Business Acumen” başlıklı yazısında başarılı markaların büyük resmi görebilen markalar olduğunu söylüyor. Ve markaların devamlı olarak kendilerine sormaları gereken 6 soruyu şöyle sıralıyor:
21. yüzyılın markalarının en önemli özelliği reklam yapabilecekleri yeni alanlar yaratabilmeli. Pazarlama prosesleri içinde tüketici ile markanın buluşmasını sağlayacak yeni alanlar keşfeden markalar, her ne kadar bu alanlarda direkt reklam faaliyeti yürütmeseler de tüketici ile bire bir iletişim içinde olmaları sayesinde rakiplerine fark atıyorlar.
2–Büyük resmi görün
Strategy&Business dergisinden Ram Charan “Sharpening Your Business Acumen” başlıklı yazısında başarılı markaların büyük resmi görebilen markalar olduğunu söylüyor. Ve markaların devamlı olarak kendilerine sormaları gereken 6 soruyu şöyle sıralıyor:
- Bugün dünyada neler oluyor?
- Bu durum diğerleri için ne ifade ediyor?
- Bu durum bizim için ne ifade ediyor?
- İlk olarak neler olacak? Arkasından neler olacak?
- Bu durumda nasıl bir stratejik konum almalıyız?
- Sonrasında ne yapacağız?
Marc Ecko Enterprieses 1993 senesinde ilk kurulduğunda 6 çeşit t-shirt ve bir kutu boya ile yola çıkmıştı. Bugün dünyanın en popüler ve para kazanan tekstil markalarından birisi. Geniş ürün yelpazesini bu kadar iyi nasıl kontrol ediyorlar sanıyorsunuz? Başarılı data analizleri ile…
4– Tüketicinizle sohbet edinTüketicinizin markanız hakkında konuşması için ortam yaratın, onunla iletişime geçebileceğiniz platformlarda sohbete katılın. GM,tüketicilerinden ürünleri hakkında geri dönüşleri almak ve onlarla diyalog içind olmak amacıyla Fast Lane Blog’unu kurdu. Bu girişim GM’in gerçekten tüketicilerinin yorumlarına değer verdiğini gösteriyordu.
5– Tüketicilerinizin dikkat limitlerini iyi anlayınBilginin artık isteyen herkes tarafından ulaşılabildiği, bilgi patlaması yaşadığımız bu devirde bununla ters orantılı dikkat kesilme kıtlığı baş gösteriyor. Tüketicinin dikkatini çekmek gittikçe daha zor oluyor. Dolayısıyla tüketicinin dikkatini çekmek artık geleneksel mecraların (tv-basın-radyo) dışına çıkmayı gerektiriyor.
6– Marka deneyimleri yaratınJaponya’da sinema salonlarında, gösterilen film sahneleriyle bağlantılı olarak salona koku veriliyor. Aşk sahnelerinde floral, eğlenceli sahnelerde portakal aroması, duygusal sahnelerde ökaliptus ağacı kokusu. Veya Harley tüketicilerinin gurur kaynağı “Harley Davidson Müzesi”…
7– Sürprizler yapınTüketicinizi beklenmedik anlarda yakalayın, sürprizlerle onları şaşırtın. Pop-up Retail olarak tanımlanan bu yeni trend, marka imajlarını olumlu etkileyen yeni bir iletişim mecrası. Habersiz, bir anda markayı karşısında gören tüketici, markanın kendisine yaşattığı anlık deneyimi sempatik ve samimi bulursa bu deneyim sayesinde markanın müşterisi olmaya karar veriyor.
8– Karma medyayı kullanınI-pod Shuffle’dan ilham alan bu yeni trend, kablosuz iletişim mecralarının önemini anlatıyor. Mikro boyutlarda da olsa tüketicilere markayla ilgili mesajlar geçmek, reklam cıngılını telefon melodisi olarak sunmak, markanın sitesinden podcast ile tüketicilerin mp3 çalıcılarına girmek gibi güncel birçok fırsat barındırıyor.
9– Markanızı teşhir edeceğiniz bir alan yaratınBu konuda en başarılı sektör otomotiv sektörü. Bir otomobil markası için ürününü tanıtmanın en iyi yolu uluslararası rallilere sokmak ve burada başarılı sonuçlar almak hiç şüphesiz. Diğer sektörlere ait markalar da buna benzer teşhir alanları yaratabilmeli ve ürününün tanıtımını yapabilmeli.
10– Elli milisaniyelerde konuşabilmeyi öğreninKanada’da yayınlanan akademik bir rapora göre internet kullanıcıları girdikleri sitede kalma veya gitme kararını 50 milisaniyede veriyorlar. Bu gösteriyor ki artık yeni tüketici modeli hızlı düşünüyor, anında karar veriyor. Bu durum, tüm iletişim mecraları için artık geçerli durumda. Lafı gevelemeyin. Hızlı, samimi ve net konuşmayı öğrenin…
11 – Lokal olunHer ne kadar etrafımızı global markalar sarmış durumda olsa da, özellikle yiyecek sektöründe, tüketici davranışı lokal ürünlere doğru evriliyor. Lokal ürünler her hangi bir reklam iletişimi yapmıyorlar. Buna rağmen tüketiciler tarafından güvenirlikleri artmaya başladı. Global markalar artık lokalleşmek zorundalar. Yoksa yüzlerce karıncanın çekirgeyi alt etmesindeki trajediyi yaşayacaklar.
12 – Diğer markalarla stratejik ortaklık kurun (Brand Stretching)Üretimin “outsource” edilebilmesiyle birlikte markalar üretim ve yeni ürün geliştirme maliyetlerini düşürmeye başladılar. Örneğin Casio, G-Shock modelinin özelliklerine kablosuz bağlantı cihazını da kattı. Veya Yahoo’nun elektronik ve yazılım şirketleri ile gerçekleştirdiği ortaklıklar. Bu sayede ortak çıkar doğrultusunda her iki markanın müşteri porföyü genişlemiş oluyor.
13 – Nişleri önemseyinTüm sektörlerin niş tüketicileri bu sektörün en yaratıcı, en yenilikçi tüketicileridir. Sınırlı sayıda üretilen ürünleri ilk onlar alır, ilk onlar dener ve ilk onlar yorumlar. Dolayısıyla niş tüketicilerin marka ve ürünler hakkındaki yorumları bu tüketicilerin takipçisi olan “follower”lar için önemlidir. Ve marka için de ürünü revize etmesi için bu niş tüketiciler iyi ipuçları verirler. Onları önemseyin…
14 – Bloggerlara dikkat!Şeffaflık deyince artık bloglar akla geliyor. İletişimin yeni formunu bloglar oluşturdular. Gerçekten izleyicisi çok olan hiçbir blog samimiyetsiz, doğru olmayan bilgi içeremez. Çünkü blog iletişim yapısı buna izin vermez. Bloggerlar ile iyi geçinin, eğer sizi severlerse webde sizi baş tacı edebilirler. Kendiniz bir blog kuracaksanız samimi ve şeffaf olun. Yoksa vay halinize…
15 – Duygusal kaçamaklar yapmayınMarka ve tüketici ile ilgili şu soruları önemseyin:
Duygusal bağlılıktan neyi kastediyoruz?
Duygusal bağ kurabildik mi?
Duygusal bağlılığa devam etmek için yeni fikirlerimiz var mı?
Duygusal bağlı tüketicimizin beklentisini karşılayabiliyor muyuz?
Yoksa kendimizi mi kandırıyoruz?
16 – Duyusal deneyimler yaratın
Duyusal deneyim, ürünün birden fazla özelliğinin aynı anda deneyimlenmesini sağlayan çok boyutlu iletişim stratejisi olarak tanımlanıyor. Yani, hangi sektöre ait bir marka olursanız olun, görme-hissetme-dokunma duyularını kullanan ve deneyimler yaşatan fikirler geliştirmeli bu deneyimleri tüketicinize yaşatmalısınız.
17 – Markanızı bir organizasyonun merkezine oturtunBu konuda, imajına başarılı katkılar sağlayan marka Philips’tir. Son birkaç senedir periyodik olarak üniversite öğrencileri ile ortak projeler gerçekleştirmekte, yenilikçi, güncel konsept tasarımlar yaratmakta ve bunları kendi organize ettiği platformlarda sergileyerek gövde gösterisi yapmaktadır. Bu sayede, yenilik Philips’ten gelir algısını yaratmıştır.
18 – İleriye dönük risk alma konusunda cesaretli olunNestle’nin sağlıklı yaşam, sağlıklı beslenme ve sağlıklı ürünler stratejisi kapsamında bu konuda çalışmalar yapan şirketlere 500 milyon $ yatırım yapması bunun göstergesidir. Dünyada yayılan sağlıklı yaşam trendini öngören Nestle, ileriye dönük, kendisine yeni iletişim mecraları yaratacak, yeni tüketici modeli ile kendisini buluşturacak yatırımlar yapmaya devam ediyor.
19 – İletişimlerinize biraz gizem katın Bu iletişim stratejisinin en önemli örneklerine güncel TV dizilerinde karşılaşıyoruz. Özellikle Lost adlı dizinin bu kadar tutmasının nedeni dizinin izleyici üzerindeki “cool” ve gizemli imajı. Diziyi sahiplenen hayranları, kurdukları fan sitelerinde dizinin gönüllü tanıtımcıları oluyorlar.
20 – Podcast’lerden yararlanınVirgin Atlantic web sitesinde “podcast based destination guides” adı altında şehir rehberlerini podcast olarak müşterilerine sunuyor. Bu sayede mp3 oynatıcısında bu rehberleri dinleyerek yolculuk yapılıyor. Bu ve benzeri markalar artık bu yeni teknolojiyi aktif kullanarak marka değerlerini arttırıyorlar.
21 – Etik davranın, çevreci olun, misyon üstleninArtık tüketiciler markalarından memnun olmanın yanı sıra başka misyonlar da üstlenmesini istiyorlar. Çevreye duyarlı marka, sağlıklı beslenme bilinci için çalışan marka, sosyal kampanyalara destek veren marka vb… Bunları sürekli hale getirmek, bir marka için artık etik bir davranış.
kaynaklar:
Influx Strategic Consulting
Psfk
Trendwatching
Cscout
Guerrilla-innovation
9 Comments:
Tek kelime ile harika bir liste Baris. Eline saglik.
Teşekkürler Mehmet bey. Açıkcası benim için de yararlı olan okumalardan bir derleme liste... :)
Gerçekten çok faydalı bir çalışma olmuş, elinize sağlık.
Giderek artan viral pazarlama örneklerini düşünürsek "Reklam yapmayın, reklam olun" da belki 22.madde olarak eklenebilir. Ne dersiniz?
Kesinlikle katılıyorum. 22. madde olarak eklenmelidir. Zaten bu maddeler konuya bir giriş mahiyetinde. En azından benim için öyle.
Eline sağlık Barış. Çok güzel ve yararlı bir derleme olmuş.
gerçekten leziz bir çalışma olmuş.
fikri, birçok taraftan ele alarak, genel bir fikir vermesi ya da düşünsel anlamda gerekli olan ilk kıvılcımı çakacak kadar yeterli.
yazma böyle şeyler barış, bak kafam karışıyor, iki kelime lafı toparlayamıyorum.
yazma böyle şeyler barış, bak kafam karışıyor, iki kelime lafı toparlayamıyorum :)
gayet faydalı olmuş
AYrıntılı olarak inceliyeceğim.
Yorum Gönder
<< Home