25 Ekim 2007

online psikoloji

Slide 1: online kullanicinin psikolojisi user psychology behind usability

Slide 2: 7 ± 2 Prensibi
• Bilgi prosesi sirasinda insan beyni bilgiyi yiginlar ve tomarlar halinde parçalara bölerek almaya çalisir. • Insanin “yakin zaman hafizasi” ayni anda 5 ila 9 olguyu ayni anda hatirlamasina olanak verir. • Dolayisiyla 7 ± 2 prensibiyle navigasyon menülerindeki opsiyonlar ortalama 7 adet olarak belirlenir.

Slide 3: 2 sn. Kurali
• Kullanicilarin bir çogu siteye girdiklerinde; Kalma veya gitme kararini ilk 2 saniyede verir.

Slide 4: “3 klik” Kurali
• Bir çok kullanici sitede aradigi bilgiye ortalama 3 klik sayisi içinde ulasamazsa siteyi kullanmaktan vazgeçer.

Slide 5: 80/20 Kurali (Pareto Prensibi)
Pazarlama biliminde: Mevcut satisin % 80’i müsterilerin % 20’sinden gelir. Tasarimda: Etkinin % 80’i mevcut görsel tasarimin %20’sinden gelir.

Slide 6: “Baby Duck” Sendromu
Bebegin bir seyden rahatsiz oldugu zaman suratini eksiterek çigirtkan bir ses tonuyla aglama durumuna geçmesi. • Kullanicilar ilk defa gördükleri yeni tasarim strüktürü veya menü yapisi ile karsilastiklarinda öncelikle “Baby Duck Sendromu” gösterir. • Asina olmadigi tasarimsal yapilara alisma süreci gerekir. ÖNCE: Yeni tasarima ilk tepki. SONRA: Iyi tasarim rahatlatir. • Iyi tasarimlarda kullanicinin bu sendromdan çikmasini bir süre beklemek gerekir.

Slide 7: “Banner Blindness” Sendromu
• Web kullanicilari “reklam gibi” görünen her seyi görmeme egilimindedir. (Ne kadar renkli ve dikkat çekici olsa bile.) Göz Takibi “Isi Haritasi” Kirmizi alanlar yogun, sari alanlar az yogun, mavi alanlar en az takip edilen alanlar. Yesil çerçeveler deneyden sonra bannerlari belirtmek için sonradan çizilmis.

Slide 8: “Cliffhanger Effect” (Zeigarnik Effect)
• Psikolojik arastirmalara göre insanlar devamli yeniyi, macerayi, farkliligi arar. Sorulmamis sorulara cevap verebilmek, bunun için provoke edilmek ister. • Web kullanicisi sorulmamis sorularla, merak uyandiracak metinler ve görsellerle provoke edilmelidir. • Kullanici, banner ile “duygusal bag” kurabilirse klikleme istegi duyar.

Slide 9: Göz takibi
• Kullanicilar web sitesinde görsel anlamda konfor arar. • Gazete ve dergi okuyucularinin göz takibi öncelikle büyük fontlara yönelirken online kullanicinin gözü öncelikle navigasyon menüsüne yöneliyor. • 2 tür göz takibi vardir. Metodolojik & Tarama... • Online kullanicilar dergi ve gazetelere göre daha fazla Göz Takibi Haritasi: “Öncelikli bölümler büyük daireler. Daireler arasindaki “Tarama” göz takibi yapar. baglantilar göz takibi sirasinda ziplamalari gösteriyor.

Etiketler: ,

1 Comments:

Blogger delizade said...

bilgiler için teşekkürler,

bu sunum size mi ait ve slidelarda geçen araştırmanın kaynağı nedir acaba?

11:29 ÖÖ  

Yorum Gönder

<< Home