06 Şubat 2008

sosyal topluluklar / içerik & deneyim tasarımı v1.0


Yeni nesil sosyal toplulukların yapısı hakkında bir giriş niteliğinde hazırladığım sunumu buradan paylaşmak ve sizin de yorumlarınızı almak istedim. Bu sunum, dediğim gibi sosyal toplulukların kavramsal tarafından ziyade içerik ve tasarım anlamında kafa açıcı bir giriş oldu benim için.
Bu topluluklara hala tepkisel yaklaşan, banal bulan, zaman kaybı olarak nitelendiren arkadaşlarım var. Aslında kendilerince haklılar ama olaya başka bir taraftan da bakmak lazım. Sosyal topluluklar üzerinden iş anlamında yeni bağlantılar bulanlar, iş bulanlar, güncel kültürel organizasyonları bu sayede yakından takip edenler, sosyal topluluğun temasına bağlı olarak o konuda kişisel bilgi birikimini zenginleştirenlerin sayısına bakarsak bu toplulukların olumlu yanları hiç azımsanmamalı.
Görünen o ki önümüzdeki günlerde temasal sosyal toplulukların kullanıcı sayısı artarak niş sosyal topluluklar halinde üreyecekler. Ben özellikle last.fm, slideshare, vimeo, blip.tv ve yeni kullanmaya başladığım dopplr topluluklarını alanlarında çok başarılı, yararlı ve gerekli buluyorum.

Etiketler: ,

2 Comments:

Blogger Lyn said...

benzer düşüncelerde olduğumu söyleyebilirim. yakın gelecekte tematik sosyal topluluklara ilgi artacaktır. bunlardan, kullanıcıları cesaretlendiren, dahil olurken işlerini kolaylaştıran arayüzlere sahip olanları kazançlı çıkacaktır, diye düşünüyorum.

mesela, 'sosyal imleme siteleri' furyası doğdu, fakat yerli kullanıcıda bu ne kadar karşılık bulabildi, tartışılır. yumile, oyyla, bağcık, tusul, linkibol... kimisi tag konusunda sorunlu yetersiz kimisi sistemin çekebileceği bilgileri kullanıcının girmesini istediği için uğraştırıyor. oysa kazandırılacak yeni bir alışkanlık söz konusu olduğu için özellikle daha pratik, az seçenekli iletişim sayfaları kullanılmış olsaydı, bu sistemler daha ilgi çekebilir, kullanılabilirdi.

bir nokia kullanıcısı yeni bir telefon aldığında menüleri arasında içsel bir farkındalıkla yolunu bulabiliyor, ayrıca kullanım bilgilerini okuması gerekmiyor. bu bir tesadüf değil, kullanıcılar yabancılık çekmesin diye yeni ürünlerinde devamlılığı sağlamak, firmanın özellikle bilinçli tercihi. vizyon geliştirmede, web için bu bir örnek olarak değerlendirilebilir. çünkü aynı mantıkla web'de de kullanıcılar daha çok hislerine göre yol bulup hareket ediyorlar, etmek istiyorlar. bir mail servisini kullananın diğer bir servisin ayarlarını rahatça yapabilmesi gibi. bu farkındalık geliştirilebilir, yapılacak işlere yansıtılabilirse web'deki projelerin iyi yerlere gelebileceğine inanıyorum.

mesela, birçok video izleme sitesi var. dikkatimi çekiyor, girişimciler bunu fırsat bilip oraya yönelmeye devam etmek istiyorlar, ama farklılaşarak bunu yapmanın avantajlarını hesap edemiyorlar. nasıl yapılabilir bu, örneğin su altı fotoğrafçılığı-videolardan oluşan bir topluluk olsa ve sırf bu konu etrafında paylaşımlar yer alsa, beni cezbederdi...

post'tan uzun yorum, oluverdi (: sosyal topluluklara sıcak bakıyorum, diyip bitireyim (: kullanılabilirlik vurgusuyla, güzel bir sunum olmuş, teşekkürler.

8:07 ÖS  
Blogger Baris Erkol said...

yorumlar için çok teşekkürler. bu konuyla ilgilenen bir kişi bulduğum için sevinçliyim :)

11:26 ÖS  

Yorum Gönder

<< Home